دكتر بروكلي دكتر بروكلي .

دكتر بروكلي

آنفولانزاي كتو چيست؟ روش هاي رهايي از آن را بشناسيم

يكي از رژيم هاي لاغري كه امروزه طرفداران زيادي دارد، رژيم كتوژنيك است كه يك رژيم كم كربوهيدرات با چربي بالا و پروتئين متوسط است. اين رژيم در كنار تمامي مزايايي كه دارد، يك سري معايب نيز دارد كه يكي از رايج ترين آنها آنفولانزاي كتو است كه معمولا افراد در روزهاي ابتدايي شروع رژيم خود آن را تجربه مي كنند.

علائم آنفولانزاي كتوژنيك
اين بيماري مشابه آنفولانزا مي باشد و به دليل سازگاري بدن با رژيم كم كربوهيدرات كتو بروز پيدا مي كند. علائم آنفولانزاي كتوژنيك در چند روز اوليه كاهش كربوهيدرات مصرفي ظاهر مي شود و اين علائم در افراد مختلف از خفيف تا شديد متغير است. از جمله اين علائم عبارتند از:

·         حالت تهوع

·         استفراغ و اسهال

·         يبوست

·         سردرد

·         ضعف و سرگيجه

·         گرفتگي عضلات

·         تمركز ضعيف

·         دل درد

·         درد عضلاني

·         مشكل در خوابيدن

·         ميل به مصرف قند

·         بوي بد دهان

روش هاي كاهش علائم و خلاص شدن از آنفولانزاي كتو
از جمله روش هاي كاهش علائم آنفولانزاي كتوژنيك و گذر از اين دوره عبارتند از:

نوشيدن آب كافي
يكي از عوارض رژيم كتوژنيك اين است كه ذخاير آب بدن را با سرعت بالايي دفع مي كند و خطر كم آبي بدن را افزايش مي دهد. با نوشيدن آب كافي در طول روز مي توانيد از كم آبي بدن جلوگيري كنيد و به كاهش علائمي مثل خستگي و گرفتگي عضلات كمك كنيد.

خودداري از انجام فعاليت هاي بدني شديد
با اينكه ورزش براي تناسب اندام و لاغري بساير مهم است و تاثير بسزايي در سالم ماندن دارد، اما در مواقعي كه علائم آنفولانزا كتو را مشاهده مي كنيد بايد از ورزش هاي شديد پرهيز كنيد. از علائم ورود به فاز كتو مي توان به خستگي، گرفتگي عضلات و ناراحتي معده اشاره كرد كه با استراحت كافي و عدم انجام فعاليت هاي بدني شديد راحت تر مي توانيد از اين مرحله گذر كنيد.

مصرف فيبر بيشتر
براي درمان يبوست در رژيم كتوژنيك، مصرف سبزيجات و ميوه هاي سرشار از فيبر توصيه مي شود.

خوردن به اندازه كافي چربي
فرد به دليل كاهش چشمگير مصرف كربوهيدرات، هوس خوراكي هايي مثل كلوچه، ماكاراني و ساير كربوهيدرات ها را مي كند. در صورت مصرف چربي كافي در اين دوران، كمتر هوس خوردن مواد غذايي حاوي كربوهيدرات خواهيد داشت. براي كنترل اين وضعيت بهتر است كه بكدفعه كربوهيدرات را قطع نكنيد؛ بلكه به تدريج مصرف آن را كاهش دهيد.

در اكثر مواقع علائم آنفولانزا كتو حدود يك هفته طول مي كشد. البته برخي از افراد ممكن است اين علائم را چند هفته تجربه كنند. در واقع با عادت كردن بدن به تبديل كتون ها به انرژي، علائم آنفولانزاي كتوژنيك هم به تدريج كاهش پيدا مي كند.

منبع: sira.fit


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۱۵:۴۰ توسط:shosseini موضوع: نظرات (0)